21ος αιώνας : Η εποχή των like και των emoji


21ος αιώνας : Η εποχή των like και των emoji





Ο 21ος αιώνας χαρακτηρίζεται ως ο αιώνας της γνώσης, της τεχνολογίας, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη ψηφιακή επανάσταση και την πληροφορία. Οι άνθρωποι δείχνουν περισσότερο από ποτέ προσηλωμένοι στα smart phones τους τα οποία έχουν αντικαταστήσει τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας τους, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ένα είδος «ναρκωτικού» που εθίζει το άτομο στην επαναλαμβανόμενη και επιβεβλημένη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Τα social media έχουν εισχωρήσει για τα καλά στη ζωή μας και δυστυχώς από πολύ μικρές ηλικίες. Το scroll down στο Instagram, το Facebook και το Twitter αποτελεί καθημερινή συνήθεια για άτομα κάθε ηλικίας δείχνοντας ευτυχισμένοι στη θέα των like που συγκέντρωσε κάποια προσωπική ανάρτηση είτε πρόκειται για φωτογραφία, είτε για τραγούδι, είτε για οποιαδήποτε άλλη δημοσίευση. Η προσκόλληση αυτή όμως,  κρύβει τόσα πλεονεκτήματα όσο και μειονεκτήματα. Μέσω των social media έχουν δημιουργηθεί νέοι δίαυλοι επικοινωνίας καθώς μπορείς να επικοινωνήσεις με ανθρώπους σε κάθε μέρος τη γης, να συνομιλήσεις, να προωθήσεις τη δουλειά σου, δηλαδή έχουν αποτελέσει ευκαιρία για την ανάδειξη απόψεων, ιδεών καθώς και επαγγελματικών ευκαιριών.

Μιλώντας ξεχωριστά για κάθε μέσο, το Facebook αποτελεί τον ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης που με την ενεργοποίηση του πρόσφερε τη δυνατότητα συνεχούς επικοινωνίας με φίλους και γνωστούς, ενώνοντας παράλληλα, ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα ενώ το σημαντικότερο είναι πως έφερε κοντά ανθρώπους που με το πέρασμα των χρόνων έτυχε να χαθούν. Στη συνέχεια έχει συντελέσει στην τόνωση της οικονομικής επιχειρηματικότητας μέσω της διαφημιστικής προώθησης προϊόντων και επιχειρήσεων. Το 2013 απαριθμούσε πάνω από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες κάτι το οποίο μαρτυρεί την σημαντική επιρροή που έχει στο κοινό.

Όσον αφορά στο Twitter πέρα από τη συμβολή του στην  επικοινωνία, έχει καταλήξει να γίνεται εργαλείο στα χέρια πολιτικών προσώπων προκειμένου να υπερασπιστούν κατά καιρούς 
εαυτούς , να προωθήσουν πολιτικές θέσεις και να επηρεάσουν την κοινή γνώμη. Ως μέσο προεκλογικής εκστρατείας έδωσε και στους πολίτες τη δυνατότητα για πιο άμεση επικοινωνία με τους ίδιους. Τα τελευταία χρόνια βέβαια οι πολίτες τόσο στην Ελλάδα όσο και στον υπόλοιπο κόσμο το αντιμετωπίζουν ως ένα μέσο έκφρασης της απογοήτευσης και ταυτόχρονα ειρωνείας για τα όσα διαδραματίζονται στην πολιτική σκηνή.

Το Instagram ένα επίσης, δυναμικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης κυκλοφόρησε το 2012 κερδίζοντας αμέσως πολλούς χρήστες, καθώς, το 2017 έφτασε να μετράει 800 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες. Η ανάρτηση φωτογραφιών έχει γίνει πλέον καθημερινή συνήθεια με πολλούς να προτιμούν την ανάρτηση προσωπικών στιγμών, ενώ, άλλοι επιλέγουν την ανάρτηση πιο εναλλακτικών, καλλιτεχνικών φωτογραφιών. Στη συνέχεια η δυνατότητα αποστολής μηνυμάτων,  οι ιστορίες στο instagram, τα live βίντεο αλλά και η δυνατότητα μίνι βίντεο διαφημίσεων, αποδεικνύουν τη συνεχή εξέλιξή του.






Παρ'όλα αυτά όμως, η τόσο μεγάλη επιρροή που φαίνεται να έχει επιτραπεί από τον καθένα ξεχωριστά σε όλους τους τομείς κρύβει πολλές επιπτώσεις. Η  προσωπική επικοινωνία έχει χαθεί τόσο μέσα στην οικογένεια όσο και μεταξύ ζευγαριών και φίλων. Τα συναισθήματα εκφράζονται μέσω emoji, ενώ, οι τυχόν αντιπαραθέσεις και τα προβλήματα λύνονται μέσω μηνυμάτων στο messenger. Οι εικονικοί φίλοι φαίνεται να είναι περισσότεροι από τους πραγματικούς και για πολλούς έχει σημασία ο αριθμός των φίλων στα social media, παρ'όλο που αν τύχει να συναντηθείς με κάποιον από αυτούς δεν θα υπάρξει επικοινωνία. Τις πιο δυνατές στιγμές της ζωής όπως ταξίδια, αποφοιτήσεις, γάμους, γεννήσεις, συναυλίες, εξόδους και γενικότερα προσωπικές στιγμές η πλειοψηφία δεν τις ζει πραγματικά, καθώς όλα πραγματοποιούνται υπό τη σκιά μιας κάμερας της οποίας το υλικό μετά από επεξεργασία και τα κατάλληλα φίλτρα θα αναρτηθεί στα social media και στη συνέχεια η έγνοια του καθενός θα είναι ο αριθμός των like και τα σχόλια που θα έχει συγκεντρώσει. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε λοιπόν για μια νέα κοινωνία, αυτή των like και της εικονικής πραγματικότητας.  Πρόκειται, δηλαδή για μια εποχή που ο καθένας μας νιώθει πολύ έντονη την ανάγκη να αναρτήσει τις προσωπικές στιγμές του για να γίνουν 
«θέα» όσο το δυνατόν περισσότερων δεκτών, ίσως από ανασφάλεια, ίσως από ανάγκη αυτοπροβολής, ίσως γιατί... το κάνουν όλοι.

Η ιδιωτική ζωή λοιπόν ανήκει στο παρελθόν, καθώς πρακτικά ο ιδιωτικός βίος συνιστά το δικαίωμα του καθενός να διατηρεί το απόρρητο στην οικογενειακή, συναισθηματική του ζωή, στις επαφές του με άλλους και στις πεποιθήσεις του γενικότερα. Σήμερα αυτό παύει να συμβαίνει διότι εμείς οι ίδιοι δημοσιοποιούμε τις προσωπικές μας στιγμές χωρίς αυτό να μας προβληματίζει καθόλου. Αν ανατρέξεις στη μνήμη σου, θα θυμηθείς στιγμές τις οποίες είχες περάσει πολύ πιο όμορφα χωρίς το κινητό σου τηλέφωνο το οποίο πλέον αποτελεί προέκταση του χεριού σου. Πρόκειται για μια συνήθεια που δύσκολα θα κοπεί αλλά μήπως χρειάζεται κάποια στιγμή να αναρωτηθούμε... τι ακριβώς κερδίζουμε και τι χάνουμε από αυτή τη δημοσιοποίηση;

Γκιόκα Μαρία

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις